Foods om te vermijden voor het hardlopen

16-06-2016

Er zijn verschillende redenen op te noemen waarom eten op een lege of volle maag niet goed is voor een effectieve run. Maar er zijn natuurlijk ook voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden als je van plan bent je wekelijkse rondje te rennen. NS Supporter van Bewegen zet de ‘foods’ die je beter niet kunt nemen, voordat je gaat lopen, op een rij.

Koffie
We weten allemaal dat je van een kopje koffie een enorme boost kunt krijgen. Fijn om de dag mee te beginnen dus. Daarnaast lukt afvallen hiermee ook een stuk beter. Koffie drinken vlak voor het hardlopen is overigens een minder goed idee. Je zit er alleen niet op te wachten om tijdens het rennen de laatste kilometers sneller te rennen, omdat je naar het toilet moet. Koffie brengt net als te veel kruiden of pittig eten je spijsvertering op gang en dit levert een resultaat op waar je tijdens het hardlopen niet op zit te wachten. Toch graag een cafeïne shot? Kies dan voor thee!

Geraffineerde suikers
Het is geen pretje om tijdens het hardlopen misselijk te worden en misschien wel te moeten stoppen langs de weg. Geraffineerde suikers kunnen hier een oorzaak van zijn. Ze werken kort oppeppend, maar je opgepepte zelf maakt al snel ruimte voor een energiedip. En dat is precies wat je niet nodig hebt. Toch zin in iets zoets? Ga dan voor natuurlijke suikers in fruit.

Teveel koolhydraten
Om een energietekort te voorkomen kun je het beste kiezen voor een maaltijd of snack die rijk is aan koolhydraten. Maar teveel koolhydraten is niet goed. Wat ook onmisbaar is tijdens een run, zijn bijvoorbeeld mineralen zoals magnesium. Alleen wat pasta is daarom niet genoeg. Met een paar extra scheppen groenten sta je er veel beter voor!