Dubio donderdag! Wat kies jij?

03-05-2016


Lastige keuze, een kwestie, vraagstuk of een dilemma. Wij
noemen het Dubio Donderdag. Het is altijd lastig om te kiezen tussen twee
uiterste en juist daarom is het leuk om te doen. Iedere donderdag staat er weer
een lastige hardloopdubio op ons InstagramaccountBerg op of berg af? Met hardcore op rennen of liever met klassieke muziek? Ga zo maar door. Wat is nu eigenlijk de beste keuze voor jou tijdens het hardlopen?

Berg op of berg af
Bij het hardlopen in de bergen of heuvels train je vaak vrij intensief. Voor veel hardlopers maakt het dan niet eens uit of de helling vlak is of steil. Wat belangrijk is om te weten, is dat berg op hardlopen geen kwaad kan alhoewel het natuurlijk wel veel zwaarder is. Hiermee train je dus niet alleen je uithoudingsvermogen, maar ook je mentale kracht om door te blijven gaan. Wanneer je berg af hard gaat lopen dan wordt het lastiger. Wanneer een afdaling te steil is veranderd je loopstijl, waardoor de voet op een andere manier contact maakt met de grond. Hierdoor is de kans op knieklachten na het hardlopen groter. Een afdaling is wel een goede krachttraining voor je kuiten en bovenbenen maar ga hier niet te lang mee door voordat er blessures ontstaan.
Keuze: Berg op

Hardlopen op hardcore of hardlopen op klassieke muziek
Uit onderzoek van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) blijkt dat hardlopen op muziek werkt. Met een constante en duidelijke beat zullen de prestaties van een hardloper sneller verbeteren. Met geluidsritmen houdt je het dus langer vol dan zonder muziek in de oren. Wat verassend genoeg ook uit het onderzoek kwam, was dat een saaie metronoom even effectief werkt als motiverende muziek. De muziekkeuze moet dus vooral gebaseerd worden op een constante beat. Hierbij heeft hardcore een meer constante beat dan de meeste klassieke muziek en loop je hierop dus efficiënter.
Keuze: Hardcore

Volle maag of lege maag
Heb jij wel eens last van een hongerklop of steken in je zij tijdens het hardlopen? Dan heb je misschien te weinig of juist teveel gegeten. Met hardlopen gebruik je brandstof en energie. Ga jij al ’s ochtends voor het ontbijt een rondje rennen dan is de kans groter dat je flauw valt of erger nog, spierweefsel afbreekt. Het is dus niet verstandig om op een lege maag, zonder brandstof, hard te lopen. Op een volle maag sporten is ook niet altijd verstandig. Wanneer je net gegeten hebt moet er meer bloed naar het maag-darmkanaal om de spijsvertering goed op gang te brengen. Als je gaat sporten op een volle maag dan moet er dus extra bloed naar het maag-darmkanaal EN naar de spieren. Met de hoeveelheid bloed die wij in ons lichaam hebben gaat dit niet allebei lukken. Niet alleen de spieren krijgen hierdoor onvoldoende bloed toegevoerd maar ook de spijsvertering werkt minder goed. Hierdoor ontstaan er krampen, blessures en de prestaties gaan achteruit.
Keuze: Beter iets teveel gegeten dan helemaal niks, volle maag

Feesten na een marathon of slapen na een marathon
Na het hardlopen vinden wij het altijd leuk om een feestje te bouwen samen met supporters en sporters van een evenement. Een stevige lichamelijke inspanning is vaak een goede garantie voor een stevige nachtrust. Maar als je vlak voordat je naar bed gaat nog gaat hardlopen dan is de kans groot op een slechte nacht. Na het hardlopen heb je vaak nog een te hoge hartslag en zijn allerlei hormoonspiegels nog niet in een rustige golfslag. Zoek na het hardlopen daarom altijd nog even de tijd om te ontspannen en dit kan natuurlijk supergoed op het station bij ons HUPteam en hierna in de trein.
Keuze: feesten na het hardlopen