Work out voor in de trein

08-03-2017

Reis je met de trein en geen tijd om te sporten? Daar zijn na dit artikel geen goede excuusjes meer voor te bedenken. Wij hebben namelijk speciaal voor jullie een work-out voor in de trein samengesteld.

Uit onderzoek is gebleken dat zelfs een work-out van zeven minuten zeker effectief is. Een sportsessie van zeven minuten is immers beter dan geen sportsessie. Dus de work-out 2 go is geschikt voor korte en lange afstanden! Maar, ik hoor jullie al denken, welke oefeningen kan ik in de trein uitvoeren? 

Bil squeeze 

Ongegeneerd je billen trainen in de trein, het kan! Knijp je billen samen, houd dit 5 tot 10 seconden vast en ontspan. Deze oefening kun je zo vaak uitvoeren als je zelf wil. 

Been lift (alleen wanneer er niemand tegenover je zit, a.u.b.) 

Deze oefening verklapt het eigenlijk al. Je strekt namelijk één been en tilt deze op. Belangrijk bij deze oefening is dat je je been een paar seconden in de lucht houdt. Vanzelf voel je dat het begint te branden, dit is goed! Doe dit ongeveer 15 keer per been.

Dancing queen 

Zet je favoriete hit op (met oortjes in) en laat je voeten hun gang gaan. Tap je voeten op de grond als een echte tapdanser. Deze oefening mag je de hele treinreis door uitvoeren! Oja, kijk niet raar op als je in de stiltecoupé minder vriendelijke blikken krijgt. 

DEAL!

Deze oefening kan alleen, maar ook samen. Geef jezelf of je mede-sporter een hand, het is belangrijk dat één duim naar boven wijst en één naar beneden. Trek ongeveer 10 seconden zo hard als je kan, maar zorg dat je handen op dezelfde plek blijven. Deze oefening kun je ook zo vaak als je wil herhalen. 

Klaar voor de start (alleen wanneer er niemand naast je zit)

Je rechterzij stretchen kan door beide armen de lucht in te steken. Je pakt met je linkerhand je rechter pols stevig beet en trekt hier vervolgens aan. Houd deze houding een paar seconden vast en wissel van kant, dus je rechterhand aan je linker pols. 

Nooit meer nekpijn

Nekpijn, dat wil je gewoon niet. Om dit te voorkomen duw je met je handpalm op je voorhoofd. Je hoofd duwt terug. Houd dit 5 seconden vol en laat dan los. Herhaal dit 15 keer.


Creëer je eigen stoel 

Soms kan het voor komen dat er helaas geen plek meer vrij is. Wat helemaal in de zeven minute work-out past, is je eigen stoel creëren. Ga zo staan dat het lijkt alsof je op een stoel zit, gehurkt door je knieën. Probeer dit 30 tot 60 seconden vol te houden, een leuke uitdaging is natuurlijk om het iedere keer iets langer vol te houden. LET OP: soms kan het een beetje wiebelen in de trein, dus span ook je buikspieren aan om je evenwicht beter onder controle te houden. 

HANDIG! Wanneer je op kantoor bent of thuis aan tafel of op de bank zit, kun je gewoon doorgaan met deze oefeningen.