6 tips om fit te blijven op je werk

23-09-2015

We horen het steeds vaker: Zitten is een no-go. Nee, we moeten allemaal meer bewegen. Of zoals sommige mensen zeggen: zitten is het nieuwe roken. Maar wat nou als je een zittend beroep hebt? Wat als je vrijwel de hele dag je computer nodig hebt, en dus vast zit aan je bureaustoel? Dan heeft iedereen wel lekker makkelijk praten, maar hoe kom je dan (meer) in beweging?

Tip 1 –  Tweevliegeninéénklap
Je wilt iets bespreken met een collega en staat op het punt om een mail te sturen. Doe dit niet, maar loop even bij hem of haar langs. Dit contact met collega’s maakt je ook nog eens gelukkiger. Althans, in sommige gevallen …

Tip 2 – The walkingcall
Bellen combineren met bewegen! Sta bij je volgend telefoontje dus eens op en maak een ommetje wanneer je gaat bellen. Zo kom je niet alleen in beweging, het is daarnaast ook nog eens aangenamer voor je collega’s, want zo krijgen ze niet al jouw gespreken mee.

Tip 3 – Sporten tijdens werktijd
Bewegen tussen de middag is erg gezond. Even je hoofd leegmaken. Heb je bijvoorbeeld een fitnessruimte op je werk of een sportschool in de buurt? Maak er dan gebruik van.

Tip 4 – Walking meeting
Een nieuwe trend in Engeland - en misschien ook wel iets voor ons Nederlanders – is de ‘walking meeting’. Lekker een stukje wandelen en tegelijkertijd vergaderen. In de plaats van te vergaderen in een inspiratieloze omgeving, lekker naar buiten en bewegen. Ook is de lunchpauze een prima gelegenheid om samen met je collega’s even de benen te strekken.

Tip 5 – Can I use the toilet please?
Misschien nog wel de leukste tip om bij de koffieautomaat te delen. Ga eens naar het toilet op een andere verdieping. Je komt in beweging, spreekt andere mensen en kunt even je hersenen laten rusten.

Tip 6 – The waterboy
We drinken met zijn allen liters koffie en thee weg op kantoor. Het klinkt vanzelfsprekend, maar wist je dat het beter is om wat meer water te drinken? Overigens is de wandeling naar de kraan ook nog eens goed voor je.

Meer beweging zorgt ervoor dat je alert blijft, actiever bent en je gelukkiger voelt. Je blijft langer gezond en fit. Dit zien wij als Supporter van bewegen natuurlijk graag! Elke minuut dat je beweegt, en dus niet met werk bezig bent, zorgt ervoor dat je hersenen rusten en dat vermindert stress.

Psst! Vergeet vandaag niet te bewegen.