TIPS: hardlopen in de kou

29-11-2016

Nu de dagen korter en kouder worden,kan de drempel groter zijn om toch buiten te gaan voor een hardlooptraining. Speciaal voor jullie hebben wij vier tips om je conditie toch op peil te houden in de koude wintermaanden.


Tip 1: Kleed je warm 
Dit klinkt makkelijker dan gedacht. Wat is nou een goede outfit om met temperaturen rond het vriespunt hard te lopen, zonder oververhit te raken en het koud te krijgen? Bij temperaturen rond het vriespunt is het verstandig om een muts en handschoenen te dragen. Het beste is om te kiezen voor vochtregulerende en ademende kleding (dri-fit). Thermokleding zorgt ervoor dat je transpiratievocht goed geabsorbeerd wordt en je je warmte behoudt. 


Tip 2: Wees zichtbaar 
Nu het steeds eerder donker wordt, is de kans groot dat je vaker in het donker loopt. Zorg er dan voor dat je met fluoriderende kleding op pad gaat en draag verlichting. Wanneer je ook een veiligheidshesje draagt ben je helemaal goed zichtbaar! 
Blijf tijdens je run altijd opletten in het verkeer. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld een onverlichte wandelaar, hardloper of fietser op je af komt. 


Tip 3: Warming-up binnen 
Een warming-up is altijd goed voor je, en tijdens de wintermaanden helemaal. Wanneer het buiten erg koud is kun je je warming-up gewoon binnen in je warme huis doen! Op deze manier kun je vanaf het moment dat je naar buiten stapt beginnen met je training, omdat je al opgewarmd bent. 
Hetzelfde geldt voor de cooling-down, doe deze binnen!


Tip 4: Loopband 
Wanneer het buiten echt te koud is kun je altijd nog op de loopband in de sportschool. Hardlopen op de loopband is wel anders dan in de buitenlucht, maar je bent in beweging. Op de loopband heb je een constant tempo, omdat de loopband in één tempo gaat. Wanneer je hem zachter of harder zet, verandert dit tempo. Het lopen op een loopband is vaak beter vol te houden. Een eerste reden is het vaste ritme en een tweede reden is het feit dat de band stabiel is, dus niet hobbelig zoals een weg.