Gezond eten begint al op het station: AH to Go

10-11-2016

AH to Go, op vele stations en tegenwoordig zelfs op tankstations te vinden. AH to Go biedt een groot aanbod producten: van een gekookt ei tot een zak chips en van van verschillende frisdranken tot quinoa salades. Wat zijn nou de gezondste keuzes bij de AH to go? NS Supporter van Bewegen ging op pad en vroeg de hulp van sportdiëtiste Janneke Pieterson er bij. 


Janneke Pieterson is de eigenaresse van Sportkeuken. Sportkeuken adviseert en helpt (top)sporters bij het vinden van een goede balans tussen voeding en sport. Met een verleden als fysiotherapeut en kok heeft Janneke alle ingrediënten in huis om een goed voedingsadvies te geven. Van 2012 tot 2015 heeft Janneke met haar Sportkeuken vier seizoenen lang gewerkt voor Team Giant-Alpecin tijdens de Tour de France.


Bij binnenkomst bij de AH to go stuitte ons oog meteen op de yoghurtdrinks in het koelvak, en dan specifiek op Vifit Proteïne. Deze drank bevat de juiste eiwitten en koolhydraten, en is dus zeer geschikt voor na je work-out! Nu we toch al bij het koelvak zijn, bekijken we alle producten in het koelvak eerst. Er zijn zo veel lekkere en gezonde producten te vinden in het koelvak. Wanneer je op zoek bent naar een vitaminerijk sapje kun je bijvoorbeeld een smoothie nemen. Deze bevatten veel vitamines en suikers. Smoothies zijn extra geschikt voor na of voor een flinke work-out waarbij je veel koolhydraten nodig hebt. Ook de quinoa salades van de AH to go zijn gezond, deze bevatten veel goede voedingsstoffen en het aantal calorieën in een bakje is redelijk laag. Dit maakt het een goede maaltijd om bijvoorbeeld als lunch of om als snack om 16.00uur in de middag te eten voor de laatste energie-boost in de middag. Ook zijn de maaltijdsalades bij de AH een gezonde optie. Wel moet je goed letten op de dressing die er bij zit, deze kunnen er vaak voor zorgen dat het een stuk ongezonder wordt dan dat het lijkt. De maaltijdsalades zijn het beste, wanneer er veel groentes in zitten. Een goed voorbeeld is de Japanse salade van de AH, deze bevat veel groentes en sojabonen. Ook kun je bij de AH to go granaatappelpitjes scoren. Deze zitten boordevol antioxidanten, dit maakt het een gezonde en verantwoorde snack. Wortels geven een goed gevuld gevoel en zijn gezond. Water is natuurlijk ten alle tijden goed om te drinken, vooral tijdens en na je work-out wanneer je vocht verliest door het zweten.

Over het algemeen bevatten zuivelproducten veel eiwitten. Daarom is magere kwark ook een goede after-workout meal. Wanneer je kwark naturel niet zo lekker vindt kun je meer smaak creëren door er bijvoorbeeld een banaan toe te voegen aan de kwark of suikervrije/ suikerarme granola. Door deze te combineren heb je een goede maaltijd voor na je work-out: je koolhydraten en eiwitten worden bijgevuld.



In de schappen vindt je verschillende granola repen. De repen van Justnuts bevatten meestal geen of weinig suiker en zijn een goede snack. Na het eten van de reep heb je veel vezels binnen door de zaden en de pitten die in de reep verwerkt zitten. Dit zorgt ervoor dat je een goed gevuld gevoel krijgt. In hetzelfde schap vindt je de Snelle Jelle. Hiermee kun je goed je koolhydraten aanvullen. Let op: hier zitten wel veel suikers in! Ook de repen van Eat Natural zijn een goed tussendoortje. De repen bevatten weinig suiker, maar wel honing. Echter kan een beetje honing absoluut geen kwaad! De hierboven genoemde snacks zijn goede snacks voor wanneer je een grote ronde hebt gewielrend of een (halve) marathon hebt gerend. Opeens verschijnt er een iets verrassends op ons netvlies: een gekookt ei. Zelfs die is te k Een gekookt ei is rijk aan eiwitten, wat het een verstandig tussendoortje maakt. Je kunt een ei zowel voor als na je work-out eten. 


Het is goed om tijdens een langdurige intensieve work-out een isotone sportdrank te drinken. Over het algemeen zijn deze niet gezond, maar je krijgt er een hoop energie van in korte tijd. Dit zorgt er voor dat je beter presteert.
Wortels geven een goed gevuld gevoel en zijn gezond. Water is natuurlijk ten alle tijden goed om te drinken, vooral tijdens en na je work-out wanneer je vocht verliest door het zweten. 
Een zakje met noten en gedroogd fruit is goed voor na en voor je work-out. De noten bevatten vezels en het gedroogde fruit zorgt voor koolhydraten.