[LINDA] De eerste anderhalve week zit er op

30-09-2016

Met een rood hoofd en kletsnat haar schrijf ik deze blog. Waarom? Ik heb zojuist een run beëindigd en kom net uit de douche. Met de ren-sessies die ik deze week heb gelopen nog vers in mijn geheugen vertel ik jullie hoe mijn eerste anderhalve week als hardloopster was.

Drie keer in de week loop ik hard. Na iedere run hou ik een dag rust, mijn spieren zijn al een beetje van hun apropos doordat ze opeens écht moeten werken. Op deze manier krijgen mijn guppie spieren voldoende rust om de volgende dag weer volop te presteren. Soms heb ik gezelschap tijdens mijn run van iemand die ik ook heb weten te inspireren om te beginnen, lekker bezig! Wat mij opvalt is dat ik het fijn vind om rennen met gezelschap en in mijn eentje lekker met muziek lopen af te wisselen. 

Trainingsschema 
Met hulp van de vele tips die op de @reisjefit Instagram zijn gekomen ben ik op internet op onderzoek uitgegaan. Ik heb een trainingsschema weten te vinden, waarbij ik een goed gevoel heb en ik van dacht dat dit goed bij mijn conditie past. Ik zal even vertellen hoe mijn runs van de afgelopen anderhalve week er uit zagen. 
Woensdag 21 september heb ik mijn eerste run gedaan, hierbij liep ik één minuut hard en wandelde ik één minuut. In totaal wandelde ik 10 minuten en liep ik 10 minuten hard. Vrijdag 23 september rende ik voor de tweede keer, precies hetzelfde als mijn eerste run, maar deze keer wandelde ik 11 minuten, en liep ik 11 minuten hard. De derde run was op zondag 25 september, hetzelfde als de eerste en tweede hardloopsessie, maar dan 12 minuten wandelen en 12 minuten hardlopen. Dinsdag lukte het mij qua tijd niet om hard te lopen, dus heb dag helaas geen hardloopschoenen aangehad. Woensdag 28 september ben ik er weer helemaal voor gegaan, een tweede week: dus een nieuw schema. Deze week wissel ik twee minuten hardlopen en één minuut wandelen met elkaar af Woensdag was dat zeven keer twee minuten hardlopen en zeven keer één minuut wandelen, meteen merk je dat je dan een stukje meer van jezelf vraagt. Wat een onwijs goed gevoel geeft als je weer thuis bent!

De run van vandaag, vrijdag 30 september, was best een zware. Het zonnetje scheen, de lucht was voor Nederland redelijk bauw en de omgeving was prachtig (zie foto). Kortom: ik had er zin in. Lekker het weekend in rennen. De eerste minuten had ik de wind in mijn rug, dus dacht telkens: óke ik ren tot dat punt, en dan was ik er en dacht ik óke Lin nog iets verder. Vervolgens draaide ik mij om en had ik wind tegen, en jeetje mineetje wat is dat zwaar zeg. Toch heb ik mezelf telkens weten te motiveren om toch die twee minuten hard te lopen en die ene minuut te wandelen.

Benieuwd naar de rest van mijn avontuur van dummie tot hardloper? Lees iedere vrijdag mijn week-update!

P.S. De volgende keer heb ik mijn afstand in km staan. Dit heb ik net uitgevogeld in de Nike+ Run Cub app.